Min blogg handlar om vardagsliv i Jämtland. Mitt liv och andras. Mycket kommer att präglas av mina intressen, foto, mat & bak, sömnad, konst och familjen.

27 sep. 2010

Världsarv



I Luleå har vi ett av världsarven. Kyrkbyn i Gammelstad, så fantastiskt att den finns kvar. De flesta kyrkbyar har brunnit ner eller rivits, så visst är det otroligt att den här finns kvar så stor som den är.
1996 blev den världsarv och den har 408 stugor och naturligtvis kyrkan att ståta med.
Det fanns från början 71 kyrkstäder i Sverige, men bara 16 av dom finns kvar.


En liten bit från kyrkan finns denna gigantiska lada som fungerade som nödårsförråd.
Dit fick bönder "skatta" en viss del av skörden och sen delades det ut till folket vid dålig skörd. Fint tänkt och bra resultat.

 Kyrkan är jättefin och byggdes redan på 1400-talet. Det som övre bilden visar är klocktornet.På den undre bilden ser ni själva kyrkan.

Nu har jag varit nog kulturell för idag.

Ses sen!

2 kommentarer:

  1. Faktiskt har jag varit där också. Vi hade en RBU konferens i Luleå och hade Kyrkbyn som utflyktsmål och avkoppling. Det är oerhört fint där.

    SvaraRadera
  2. Jag har också varit där, jag tecknade adventskalender för radion ett år och den producerades uppe i Luleå, så jag fick flyga upp och fick en guidad tur av Hasse Alatalo genom kyrkstaden. Företeelsen var helt ny för mig.
    Roligt att se bilderna.

    SvaraRadera